torsdag 25 januari 2018

Goal talk

Jag skrev aldrig något direkt inlägg om mål/nyårslöften vid årsskiftet, men ännu är det inte för sent. I år har jag bestämt att jag vill sätta upp mål för varje månad och dessa ska vara så konkreta som möjligt. I januari har jag två huvudsakliga målsättningar, som det hittills också går riktigt bra med. Den ena är att inte äta sötsaker och även minska på vitt socker i till exempel maträtter, yoghurt, müsli osv. Det här gör jag tillsammans med Anton, vilket också har gjort det lättare. Fredagsmyset går faktiskt hur bra som helst med till exempel fruktsallad eller grönsaker och dipp. Vi har tänkt fortsätta i februari med att i stället ha en dag i veckan då man kan unna sig något sött .

Det andra målet är ett stegmål som min telefons hälsoapp, S health, inspirerar till. Det innebär helt enkelt att man under januari ska avlägga 200 000 steg till fots. Superbra motivation till extra promenader och utevistelse.

Jag har även tänkt ha några mål för hela året, av vilka ett gäller läsning. Förr läste jag väldigt mycket böcker, och med förr menar jag ända sedan jag lärde mig läsa, tills början av gymnasiet. Där avtog det tyvärr, då själva skolgången så långt gick ut på läsning. Sen har det egentligen fortsatt i liknande spår. Nu i vår kommer jag dock ha det lugnare med studierna och tänkte därför satsa på att hinna läsa böcker. Det vore kul att sätta upp ett mål på antal böcker jag vill ha läst under 2018. Det kommer jag troligen också göra, så fort jag bara kommer fram till en realistisk summa. För att målen ska vara motiverande, är det nämligen mycket viktigt att de är möjliga att uppnå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar