söndag 1 november 2015

Bara min åsikt

Hej på er och ursäkta för dålig helguppdatering åter en gång. Ska berätta om helgen i ett annat inlägg, men kände för att dela med mig av lite åsikter. Inte för att döma någon eller bestämma rätt och fel - utan bara för att säga vad jag tycker. Så får andra hålla med eller vara emot, att inte alls bry sig är också fullständigt okej! :D

Jag är en person som älskar högtider av alla de slag. Att få fira något tillsammans med dem man tycker om, få ett avbrott i vardagen helt enkelt. Alltid välkommet. Därför borde jag teoretiskt gilla också halloween, i praktiken är det ändå inte så. Skulle det firas en annan helg eller tid på året vore det en annan sak, men nu är det inte så. Största problemet anser jag nämligen vara hur halloween på något sätt blandas i hop med allhelgona som infaller samma dag. Allhelgona är en högtid till för att minnas och hedra de bortgångna. I halloweenfirandet igen verkar det vara okej att leka med just döden. Att klä ut sig till lik och skelett, pryda hus och gårdar med likkistor och gravstenar. Det känns som en ganska rak motsats till att hedra de döda. Nu vill jag understryka att jag vet att alla som firar halloween inte har detta som avsikt. Att fira halloween för att man vill klä ut sig och ha roligt tycker jag personligen är okej. Det är när döden kommer in i bilden som jag anser att det går för långt. Tycker det är värt att tänka på. 

Ha nu en bra dag, hörs! 


lånad bild

1 kommentar: